חג החנוכה הוא לא רק חג השמן הוא גם חג האור, חג הגבורה, חג הניסים …אפשר להתמקד במוטיבים וסמלים נוספים של החג ולא רק באכילת סופגניות ולביבות.

לדוגמה – כשאנחנו מתבוננים  בסביבון – מה אנחנו למדים?

הסביבון תנועתי מאוד – יהיה כיף לכל המשפחה להתעמל יחד .מנהג שאפשר להתחיל כבר השנה.

הסיבובים – מחזקים מאוד את שיווי המשקל.

הקשבה לגוף הילדים מרגישים מה נכון לגוף שלהם – מתי קר להם ומתי חם ; מתי הם רעבים ורוצים לאכול; מתי הם עייפים ורוצים לישון; ועוד. ילדים שמסתובבים כנראה צריכים את התנועה הסיבובית הזו. אם מרגישים סחרחורת אפשר לעצור.

הנפילה – מעבר לתרומתה ללימוד שיווי המשקל היא גם מהנה מאוד עבור הילדים. תחילת ההליכה מאופיינת בהרבה נפילות. ככל שילדים נופלים יותר, הם לומדים לקום יציב יותר, הם לומדים התמצאות במרחב, לשנות כיוון, לפעמים הם שוכחים לאן הם רוצים ללכת ולפעמים הם מאוד מכווני מטרה ומתאמצים להגיע לאן שרצו .

"סורה חושך, הלאה שחור! סורה מפני האור"!

פעילות מחושך לאור – בכדי ללמד ילדים לעצום עיניים צריך הרבה אימון ואמונה ביכולת שלהם. בהתחלה העיניים נפקחות מספר רב של פעמים ועם הניסיון בא הנס והן נפקחות הרבה פחות עד שמצליחים להתנסות בעיניים עצומות לאורך כל הפעילות. אנחנו מחויבים לתת להם את התחושה שאנו בוטחים בהם (לא לקשור להם את העיניים) ושהם בטוחים.

מצרפת סיכום מתוך "15 המלצות שיסייעו לכם להתמודד עם אחת קטנה ופחוסה" הסופגנייה

שכתבה הדיאטנית רוחמה פרנקל, יועצת משרד הבריאות למגזר החרדי באגף התזונה בראשותה של הפרופ' רונית אנדוולט

חנוכה הוא  חג הניסים והנפלאות בו אנו מציינים את הגבורה של הרוח על החומר. בואו ניקח אותו כהזדמנות להגשים גבורה זו,  גם כשמדובר בבריאות שלנו. כי בסופו של דבר,  לעבור את חנוכה בלי לעלות במשקל-  זה לא נס! זה תלוי רק בנו.

לא חייבים ריח של טיגונים בבית כדי לייצר אווירת חנוכה  – חשוב לדעת ! גרם אחד של שמן = 9 קלוריות זאת אומרת כפית שמן = 45 קלוריות. מאכלים מטוגנים סופגים כמות גדולה של שמן במהלך הטיגון ולכן הם עתירי אנרגיה. ובשל כך ניתן לצרוך מבלי לשים לב, כמות גדולה של קלוריות.

איך לחסוך מאות קלוריות?

"לאפות ניסים ונפלאות"  – לידיעתכם, הלביבות והסופגניות הנאפות בתנור, גם יוצאות טעימות. נסו ותראו. בני המשפחה יקבלו גם אותן בברכה.

ובכל זאת…. מי שלא מעוניין לוותר על העיסוק בטיגון, בניחוח המתלווה לכך ו…. בקלוריות הנוספות, אז חשוב שיידע שאין "חיה" כזאת – סופגנייה בריאה ודיאטטית. המנה המומלצת היא  1/4 סופגנייה. נחלק את הסופגנייה ל- 4 חלקים ונאכל יחד. "פחות זה יותר" ! פחות קלוריות יותר חברותא.

יש גבול – אל תהססו לשים לעצמכם גבולות ולהגביל את הכמות. השתדלו לא להפריז  ולא לאכול יותר מסופגנייה אחת.

עניין של טיימינג קנו את הסופגניות בסמוך להדלקת הנרות, כך לא תצטרכו להתמודד עם הפיתוי של סופגניות במהלך כל היום.

במינון המתאים –  קנו או הכינו סופגניות בכמות מדודה לפי מספר הנפשות בבית. זכרו שהילד בן השלוש לא אוכל סופגנייה שלמה וחשבו זאת בהתאם.

ללא רגשות אשם אכלתם ? תיהנו! הענשה עצמית רק תוביל אתכם לאכילה נוספת, רגשית. ועם רגשות אשם לא שורפים קלוריות.

סביבון הוא סביבון – זכרו כי סביבונים נועדו למשחק ולא כמיכל אגירה לממתקים.

הכנה משותפת של יצירות עם הילדים לכבוד החנוכה, כמו סביבונים ועוד, תתרום לחוויה מיוחדת במינה ! הרבה יותר מאשר אכילת סופגניות .

בברכה חג חנוכה מואר שמח ובריא!